Algemene Voorwaarden Security5


1 Definities


1.1 Security5 : Belgische eenmanszaak handelend onder de naam en hierna genoemd “Security5”, met maatschappelijke zetel te Sousbeekstraat 106, 9250 Waasmunster, met BTW BE 0861.334.957, .

1.2 “Algemene Voorwaarden”: huidige algemene voorwaarden van Security5 zoals gevoegd als Bijlage 1 bij de Overeenkomst.

1.3 “Creatie”: elke creatie, werk, inspanning, concept, idee, verbetering, wijziging, oplossing, systeem, product, uitvinding, methode, werkwijze, opzoeking, ontwikkeling, proces, studie, schema, analyse, document, rapport, onderzoek, realisatie, knowhow, databank, (waarde)strategie, Dienst, tekening, schets, plan, ontwerp, vormgeving, presentatie(s), opleidingsmateriaal, cursus, tekst(en), video’s, audiovisuele creaties (met of zonder geluid), foto’s, enige andere content of informatie dan wel eender welke intellectuele prestatie of resultaat van elke intellectuele of scheppende activiteit, van welke aard dan ook, in welke uitdrukkingsvorm of op welke drager dan ook.

1.4 “Diensten”: de door Security5 aangeboden en/of in opdracht van de Klant uitgevoerde diensten zoals nader omschreven in Bijlage 2;bij de Overeenkomst, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, consultancy, interim management, coaching en opleidingen, administratieve en commerciële ondersteuning en/of andere ondersteunende activiteiten en diensten in dit verband.

1.5 “Klant”: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die al dan niet voor beroepsmatige doeleinden optreedt.

1.6 “Intellectuele Eigendomsrechten”: alle huidige of toekomstige (intellectuele eigendoms)rechten en aanspraken, in de ruimste zin, waaronder maar niet beperkt tot auteursrechten en naburige rechten softwarebescherming, databankbescherming, tekeningen en modellenrechten, merkenrechten, octrooirechten, handelsnamen en domeinnamen, met inbegrip van (het recht tot) het aanvragen van de verlening van dergelijke rechten.

1.7 “Overeenkomst”: de tussen Security5 en de Klant gesloten (raam)overeenkomst(en) in verband met de Diensten, met inbegrip van de huidige Algemene Voorwaarden en de overige Bijlagen bij deze Overeenkomst die er integraal deel van uitmaken.

1.8 “Overmacht”: de gebeurtenis die de nakoming van de verbintenis van Security5 redelijkerwijze onmogelijk, bijzonder moeilijk of bijzonder duur maakt. Zonder limitatief te zijn, worden volgende gebeurtenissen geacht een vreemde oorzaak of geval van Overmacht voor Security5 uit te maken: uitval van internetverbindingen of elektronische communicatienetwerken, problemen met of storingen of defecten in hardware of software, staking, lock-out, oorlog, overheidsverplichting, opeising, bezetting van het grondgebied, oproer, aanslag, overval, sabotage, epidemie, pandemie, ziekte, de dwingende overheidsmaatregelen ten gevolge van epidemieën, pandemieën of ziektes, brand, overstroming, sneeuwval, storm, aardbeving, natuurramp, verandering van transporttarieven, verandering van douanetarieven, tekort aan arbeidskrachten, tekort aan brandstof, defect van machines, apparatuur of hardware, verkeershinder, te late (op)levering door leveranciers, dienstverleners, partners of onderaannemers, insolventie van leveranciers, dienstverleners, partners of onderaannemer en iedere vreemde oorzaak van leveranciers, dienstverleners, partners of onderaannemers. Voormelde gebeurtenissen worden geacht voor Security5 onvoorzienbaar en onvermijdbaar te zijn.

1.9 “Vergoeding”: de vergoeding(en) (en prijzen) bepaald in Bijlage 3 bij de overeenkomst.

1.10 “Verbonden Vennootschap”: een vennootschap in de zin van artikel 1:20 Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

2 Toepassingsgebied
2.1 De Klant bevestigt uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van deze Algemene Voorwaarden en deze te aanvaarden.

2.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn integraal en exclusief van toepassing op elke offerte van, elke Overeenkomst met, elke verstrekking of uitvoering van Dienst(en) door, iedere factuur van, en, in het algemeen, elke verrichting of dienstverlening van Security5, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

2.3 Tussen Security5 en de Klant komt pas een bindende Overeenkomst tot stand op het ogenblik dat Security5 een door de Klant (of zijn lasthebber) gedateerd en ondertekend orderformulier ontvangt en Security5 vervolgens schriftelijk of door uitvoering ervan het order aanvaardt of door ondertekening van de Overeenkomst. Behoudens anders vermeld op de offerte, zijn de offertes van Security5 louter informatief, houden zij enkel een niet-bindend voorstel tot contracteren in (en geen aanbod) en zijn deze slechts geldig gedurende maximum twee (2) maanden. Wijzigingen aangebracht aan de offertes van Security5 zijn slechts geldig indien laatstgenoemde deze schriftelijk heeft aanvaard.
2.4 De Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden dekken op geen enkele wijze het gebruiksbeleid of voorwaarden van andere dienstverleners, partners, leveranciers of ondernemingen waarop Security5 en/of de Klant beroep doet (al dan niet in onderaanneming).

2.5 De bepalingen van deze Overeenkomst gelden enkel voor (de onderdelen van) de Diensten die het voorwerp uitmaken van de Overeenkomst. Security5 is op geen enkele wijze aansprakelijk voor en/of kan geen enkele garantie verstrekken voor diensten van of door derden en/of door derden verrichte wijzigingen of uitbreidingen van of met betrekking tot de Diensten.

2.6 De tekst van deze Algemene Voorwaarden is tevens ten allen tijde te raadplegen onder de rubriek ‘Algemene Voorwaarden’ op de website(s) van Security5.

3 Diensten
3.1 Security5 zal alle noodzakelijke inspanningen leveren om de Diensten te leveren aan de Klant conform de Overeenkomst, zonder dat dit op enigerlei wijze als een resultaatsverbintenis in hoofde van Security5 kan worden beschouwd.

3.2 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de door Security5 meegedeelde uitvoeringstermijnen louter indicatief. Het overschrijden van deze termijnen zal in geen geval aanleiding kunnen geven tot schadevergoeding of prijsvermindering noch tot beëindiging van de Overeenkomst.

3.3 Security5 heeft het recht om voor de uitvoering van de Diensten beroep te doen op onderaannemers, externe leveranciers, ontwikkelaars, partners of dienstverleners, zonder dat de Klant hiervan vooraf op de hoogte moet worden gesteld.

3.4 Security5 is gerechtigd de Overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren aan de Klant.

3.5 De Klant is steeds en als enige verantwoordelijk voor alle voor de Diensten vereiste vergunningen en toelatingen dewelke desgevallend voor de aanvang van de Diensten aan Security5 moeten worden voorgelegd. De Klant is ertoe gehouden de Diensten uitsluitend te gebruiken voor legitieme doeleinden. Eventuele schadevergoeding of boetes naar aanleiding van het voorgaande vallen integraal ten laste van de Klant.

3.6 De Klant zal Security5 alle informatie bezorgen en de nodige medewerking verlenen om de Diensten (goed) uit te voeren, de uitvoering ervan te vergemakkelijken of risico’s te vermijden of in te perken. Indien de Diensten uitgevoerd moeten worden op de locatie of vestiging van de Klant, zal de Klant kosteloos zorgen voor alle nodige middelen en infrastructuur (bv. internet en telefonie) en beschikbaarheid van resources (bv. bijstand van personeel) om de Diensten uit te voeren. Elke vertraging veroorzaakt door een niet, gebrekkige of vertraagde aanlevering van noodzakelijke informatie (of door het aanleveren van onjuiste of onvolledige informatie) of middelen / infrastructuur door de Klant of derden, valt buiten de verantwoordelijkheid van Security5. Security5 is desgevallend op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele (directe of indirecte) schade die de Klant of derden hierdoor zou lijden.

3.7 Door de aanvaarding van de geleverde Diensten erkent de Klant dat Security5 de Diensten behoorlijk heeft uitgevoerd. De Klant verzaakt uitdrukkelijk aan elke andere verhaalsmogelijkheid, inclusief enige vorm van schadevergoeding.

3.8 De Klant erkent en aanvaardt dat Security5, behoudens schriftelijk anders overeengekomen, de (vennootschaps-, handels-, merk- en/of domein)na(a)m(en), (merk)teken(s) of logo(‘s) van de Klant, alsook de in opdracht van de Klant uitgevoerde Diensten, mag vermelden en/of gebruiken in haar referentieportfolio en/of voor haar eigen marketingdoeleinden (met inbegrip van vermelding en/of gebruik op de website(s) of sociale media pagina’s van Security5).


4 Wijzigingen – meerwerken

4.1 Alle aanvragen tot wijziging of uitbreidingen van Diensten of meerwerken dient de Klant schriftelijk te richten aan Security5. Alle door de Klant aangevraagde dergelijke wijzigingen, uitbreidingen of meerwerken, alsook de vaststelling van de Vergoeding en/of prijs daarvan, vereisen steeds het voorafgaande akkoord van zowel de Klant als Security5 en kunnen met alle rechtsmiddelen worden bewezen, bijvoorbeeld door de niet-geprotesteerde uitvoering ervan door Security5.

4.2 Eventuele wijzigingen of uitbreidingen van de Diensten, meerwerken of bijkomende werkzaamheden of Diensten, verzocht tijdens of na de Overeenkomst, en de hieruit voortvloeiende kosten, zijn integraal ten laste van de Klant en zullen door Security5 bijkomend gefactureerd worden (in regie) overeenkomstig de op dat moment gelden tarieven bepaald in de Overeenkomst, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

5 Prijzen – betaling
5.1 De Klant verbindt zich ertoe een vergoeding te betalen gelijk aan het aantal gepresteerde (uren) dagen, vermenigvuldigd met de in de Specifieke Voorwaarden overeengekomen tarieven.

5.2 Alle door Security5 gehanteerde prijzen en andere tarieven zijn steeds exclusief btw en exclusief eventuele andere heffingen van overheidswege die integraal ten laste van de Klant vallen. Tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden zijn deze vergoedingen exclusief verplaatsingstijden en/of kosten.

5.3 Security5 heeft het recht om de prijs jaarlijks op 1 Januari en in overeenstemming met de wettelijke bepalingen te herzien in geval van (i) een verhoging van één of meer reële kostprijsfactoren (m.i.v. wisselkoersen) of (ii) een verhoging van overheidsheffingen. Op verzoek van Security5 kan de prijs worden herzien volgens de volgende formule: p = P* [ a + b*(S/S°) .De gebruikte tekens staan voor de volgende prijselementen: p = de herziene prijs, P = de prijs zoals initieel vastgesteld, S=het indexcijfer van de arbeidskosten, vastgesteld tijdens de uitvoering (index Agoria), S°=het indexcijfer van de arbeidskosten, geldend bij de ondertekening van de Overeenkomst (index Agoria). In bovenstaande herzieningsformule hebben de coëfficiënten a en b de opgegeven vaste waarden: a=0,20; c=0,80. Indien de Klant niet minstens binnen de zeven (7) kalenderdagen na kennisgeving van de prijsverhoging zijn verzet tegen de nieuwe prijs schriftelijk kenbaar heeft gemaakt aan Security5, wordt de Klant geacht in te stemmen met de nieuwe prijs.

5.4 Prijzen van de Diensten kunnen tevens steeds in onderling akkoord worden gewijzigd.

5.5 Behoudens schriftelijk anders overeengekomen, dienen alle facturen van Security5 binnen de dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum door de Klant te worden betaald.

5.6 De Klant aanvaardt, voor zover als nodig, dat hij elektronische facturen ontvangt van Security5.

5.7 Security5 heeft het recht om betalingen eerst toe te rekenen op de eventueel verschuldigde kosten, conventionele forfaitaire schadevergoeding(en) en moratoire interesten, alvorens deze toe te rekenen op de openstaande hoofdsom.

5.8 Security5 heeft het recht om alle bedragen die zij aan de Klant uit welken hoofde ook verschuldigd zou zijn, te compenseren met de bedragen die de Klant aan Security5 verschuldigd is, ongeacht of deze bedragen al dan niet opeisbaar zijn. Compensatie door de Klant is evenwel niet toegestaan.

5.9 Indien de Klant uit meerdere personen (natuurlijke of rechtspersonen) bestaat, zijn deze hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot de betalingen waartoe de Overeenkomst hen verplicht.

6 Wanbetaling

6.1 Bij gebreke aan betaling op de vervaldag heeft Security5 van rechtswege en zonder ingebrekestelling (i) recht op de betaling van moratoire interesten aan een conventionele interestvoet van 10% per jaar of, zo deze hoger zou zijn, aan de interestvoet voorzien in artikel 5 van de (Belgische) Wet van 2 augustus 2002 op de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, vanaf de vervaldag van de factuur tot op de datum van volledige betaling en (ii) recht op de betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het niet tijdig betaalde factuurbedrag met een minimum van 250,- EUR per factuur en dit onverminderd het recht van Security5 op een vergoeding van de gerechtskosten (inclusief rechtsplegingsvergoeding) ingeval een gerechtelijke invorderingsprocedure dient gevoerd te worden en telkens onverminderd het recht van Security5 een hogere vergoeding te eisen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

6.2 Bij gebreke aan betaling op de vervaldag van één of meerdere facturen, worden alle openstaande maar nog niet vervallen facturen die uitgesteld werden door Security5 aan de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling opeisbaar. De aldus opeisbaar geworden facturen geven eveneens vanaf de datum van opeisbaarheid recht op de moratoire interesten en de forfaitaire schadevergoeding bedoeld in artikel 6.1 hierboven.

7 Duur en beëindiging van de Overeenkomst – wanprestaties

7.1 De Overeenkomst kan een aflopende overeenkomst zijn beperkt tot één of meerdere of bepaalde Diensten. De Overeenkomst kan ook worden aangegaan (i) ofwel voor onbepaalde duur in welk geval elk van de Partijen de Overeenkomst kan beëindigen per aangetekende brief mits het respecteren van een opzegtermijn van twee (2) maanden; (ii) ofwel voor een duurtijd van één (1) jaar waarbij de Overeenkomst automatisch en van rechtswege telkens opeenvolgend verlengd wordt voor een (nieuwe) termijn van één (1) jaar, tenzij één van de Partijen uiterlijk twee (2) maanden voor het verstrijken van de contractuele duurtijd de Overeenkomst heeft opgezegd per aangetekend schrijven gericht aan de andere Partij. De kennisgeving van een opzegging geschiedt steeds per aangetekende brief waarin het begin en het einde van de opzeggingstermijn wordt aangegeven. Voormelde aangetekende brief heeft uitwerking de derde werkdag na de datum van verzending.

7.2 Security5 heeft het recht om haar verbintenissen (tot uitvoering van de Diensten) met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaande ingebrekestelling op te schorten (met inbegrip van het onderbreken van de uitvoering van elke Dienst), zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, in het geval de Klant te kort komt aan zijn verbintenissen uit hoofde van de Overeenkomst, waaronder maar niet beperkt tot het gebrek aan integrale betaling op de vervaldag van een of meerdere facturen, zelfs in het kader van een andere overeenkomst met Security5 dan degene waarop de wanprestatie betrekking heeft of wanneer Security5 gerechtvaardigde twijfel heeft over de kredietwaardigheid en solvabiliteit van de Klant en het aannemelijk zou zijn dat de Klant niet aan zijn verbintenissen uit hoofde van de Overeenkomst zal (kunnen) voldoen. In voorkomend geval (van opschorting) is Security5 op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele (directe of indirecte) schade die de Klant, zijn klanten, of andere derden hierdoor zouden lijden.

7.3 Indien de Klant één of meer van zijn contractuele verbintenissen niet nakomt, heeft Security5 bovendien het recht de Overeenkomst met de Klant zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst te ontbinden lastens de Klant. Security5 kan de Overeenkomst met de Klant slechts buitengerechtelijk ontbinden overeenkomstig huidig artikel 7.3 indien Security5 de Klant per aangetekend schrijven in gebreke heeft gesteld en de Klant heeft nagelaten binnen een termijn van tien (10) kalenderdagen na de poststempel van voormelde ingebrekestelling zijn contractuele verplichtingen alsnog na te komen.

7.4 In geval van ontbinding van de Overeenkomst door Security5 lastens de Klant overeenkomstig artikel 7.3 hierboven heeft Security5 in voorkomend geval het recht op een (bijkomende) schadevergoeding ten laste van de Klant, forfaitair begroot op 30% van de overeengekomen totaalprijs van de overeengekomen, maar (al dan niet deels) niet uitgevoerde Diensten, het voorgaande telkens onverminderd het recht van Security5 een hogere schadevergoeding te eisen mits bewijs van hoger werkelijk geleden schade. Het voorgaande laat onverlet de verplichting van de Klant om tot integrale betaling over te gaan van alle uitgevoerde Diensten.

7.5 Security5 kan de Overeenkomst als van rechtswege en met onmiddellijke ingang beëindigd beschouwen mits schriftelijke kennisgeving hiervan aan de Klant indien de Klant het faillissement aanvraagt, in staat van faillissement zou zijn verklaard, de faillissementsvoorwaarden kennelijk zijn vervuld, bescherming tegen zijn schuldeisers zou hebben aangevraagd (wat dit laatste betreft onder voorbehoud van uitsluiting van deze mogelijkheid door de relevante wetgeving) of er beslist wordt tot (gerechtelijke of buitengerechtelijke) ontbinding en vereffening van de Klant.

7.6 In geval van voortijdige beëindiging van de Overeenkomst door de Klant, is de Klant aan Security5 een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 30% van overeengekomen totaalprijs van de overeengekomen maar niet uitgevoerde Diensten, het voorgaande telkens onverminderd het recht van Security5 een hogere schadevergoeding te eisen mits bewijs van hoger werkelijk geleden schade. Het voorgaande laat onverlet de verplichting van de Klant om tot integrale betaling over te gaan van alle uitgevoerde Diensten.

8 Klachten – aansprakelijkheid
8.1 Elke klacht betreffende de (uitvoering van de) Diensten dient uiterlijk binnen de veertien (14) werkdagen na uitvoering of facturatie dan wel na vaststelling van eventuele schade behoorlijk gemotiveerd en bij aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan Security5, onverminderd artikel 3.7 hierboven. Bij gebrek aan dergelijke klacht, wordt de klacht niet aanvaard en als vervallen en onontvankelijk beschouwd en wordt de Klant geacht de Diensten definitief te hebben aanvaard en afstand te doen van elk (vorderings)recht lastens Security5.

8.2 Klachten zoals bedoeld in artikel 8.1 hierboven schorten de verplichtingen van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst (waaronder doch niet beperkt tot zijn betalingsverplichtingen) niet op.

8.3 Een klacht verleent de Klant echter niet het recht om de Overeenkomst te ontbinden, noch het recht om de inontvangstneming of de betaling van een Dienst of de Diensten te weigeren, noch het recht om schadevergoeding te eisen.

8.4 Het recht op schadevergoeding jegens Security5 vervalt onherroepelijk zes (6) maanden nadat de beweerde fout zich heeft voorgedaan. De Klant dient binnen voormelde termijn een schriftelijke ingebrekestelling te richten aan Security5 met een gemotiveerde omschrijving van de beweerde fout.

9 Aansprakelijkheidsbeperkingen
9.1 Behoudens in geval van bedrog, opzettelijke of met opzet gelijk te stellen zware fout, is Security5 op geen enkele wijze aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, bijvoorbeeld doch niet beperkt tot tijdverlies, verlies van cliënteel, winstderving, verlies van inkomsten, toename van de algemene kosten, de verstoring van een handelsactiviteit, vorderingen van derden (bijvoorbeeld doch niet beperkt tot klanten van de Klant), laattijdige btw- of belastingaangiftes, reputatieschade, verlies van toekomstige besparingen, personeelskosten, verlies van kansen of zakelijke opportuniteiten, verlies aan goodwill of enige andere vorm van economische schade.

9.2 Security5 aanvaardt bovendien geen enkele aansprakelijkheid boven of anders dan de aansprakelijkheid die de gebeurlijke (externe) leverancier, dienstverlener, partner of onderaannemer in kwestie bereid is te aanvaarden m.b.t. hun diensten.

9.3 De Klant dient Security5 integraal in hoofdsom, interesten en (gerechts- of advocaten)kosten te vrijwaren voor elk verhaal van derden in verband met de Diensten dan wel op enigerlei wijze voortvloeiend uit of verband houdend met de Overeenkomst en/of deze Algemene Voorwaarden.

9.4 In ieder geval is de aansprakelijkheid van Security5 jegens de Klant, zowel voor directe als indirecte schade, zelfs in geval van materiële schade, beperkt tot het laagste van volgende bedragen: (i) de vergoedingen die door Security5 in het kader van de Overeenkomst werden ontvangen voor de Diensten of (ii) het bedrag waarvoor Security5 verzekerd is bij haar BA-verzekeraar(s) krachtens de door Security5 afgesloten relevante verzekeringspolis(sen). Dezelfde beperkingen gelden indien de uitsluitingen van aansprakelijkheid vervat in huidig artikel 9 door een rechtscollege of arbiter ooit als ongeldig of niet tegenstelbaar zouden worden beschouwd.

10 Overmacht
10.1 Security5 is niet aansprakelijk voor de niet-nakoming, de niet-tijdige nakoming of de niet-behoorlijke nakoming van (een van) haar verbintenissen, die het gevolg is van een vreemde oorzaak, zoals toeval of Overmacht, die haar niet kan worden toegerekend.

10.2 In geval van Overmacht heeft de Klant ten laste van Security5 geen enkel recht op schadevergoeding uit welken hoofde ook.

10.3 Wanneer een geval van Overmacht een onderbreking van uitvoering van de Diensten tot gevolg heeft, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de uitvoering van de Diensten terug op te starten, zonder dat Security5 enige schadevergoeding aan de Klant verschuldigd is. Bijkomende kosten als gevolg hiervan zijn steeds en integraal voor rekening van de Klant.

11 Vertrouwelijkheid
11.1 Partijen verbinden zich ertoe om, zowel tijdens de duur van de Overeenkomst als gedurende een periode van vijf (5) jaar vanaf de beëindiging van de Overeenkomst, geen vertrouwelijke bedrijfsinformatie, commerciële informatie, knowhow of andere informatie, van welke aard dan ook, waarvan de ontvangende Partij kennis heeft gekregen of krijgt van de andere Partij in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, openbaar te maken of mede te delen aan derden. Voormelde verplichting geldt voor alle informatie die als vertrouwelijk is aangemerkt of die redelijkerwijze als vertrouwelijk herkenbaar is. In geval van twijfel, dient te worden uitgegaan van het vertrouwelijk karakter van informatie.

12 Privacy – verwerking van persoonsgegevens
12.1 Security5 zal in het kader van haar contractuele relatie met de Klant persoonsgegevens betreffende de Klant verzamelen. De persoonsgegevens die kunnen verzameld worden zijn: persoonlijke identificatiegegevens, financiële gegevens, persoonlijke kenmerken, fysieke gegevens, enz. De door de klant meegedeelde persoonsgegevens zullen worden verwerkt in overeenstemming met de bepalingen van de toepasselijke wetgeving inzake bescherming van persoonsgegevens, inclusief de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 en haar nationale uitvoeringswetgeving.

12.2 Security5 treedt hierbij op als verantwoordelijke voor de verwerking en zal de gegevens verwerken voor de volgende doeleinden: klantenbeheer, beheer van facturatie, het verbeteren van onze dienstverlening, direct marketing en prospectie (met inbegrip van het versturen van een nieuwsbrief, al dan niet elektronisch). De persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met dienstverleners die als verwerkers optreden, professionele adviseurs (zoals externe advocatenkantoren en boekhouders) en overheidsinstanties. Security5 neemt alle redelijke maatregelen om de vertrouwelijkheid van de door de Klant meegedeelde gegevens te waarborgen.

12.3 Elke betrokkene heeft een inzage- en correctierecht inzake de op hem of haar betrekking hebbende gegevens die verwerkt worden in de bestanden van Securiy5. Dit inzage- en correctierecht kan rechtstreeks via mail worden ingediend mits bewijs van identiteit. Elke betrokkene kan zich bovendien verzetten tegen een verwerking van haar persoonsgegevens voor direct marketing doeleinden door Security5 hiervan schriftelijk in kennis te stellen via een gedateerd en ondertekend verzoek gericht aan de maatschappelijke zetel van Security5 of via de website/per e-mail.

12.4 Op de verwerking van persoonsgegevens is de privacy policy van Security5 van toepassing, te raadplegen op haar website.

13 Intellectuele Eigendomsrechten
13.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, behoren alle Intellectuele Eigendomsrechten op of verbonden aan Creaties die (eventuele vertegenwoordigers, aangestelden, medewerkers, personeel of dienstverleners van) Security5 hebben ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, waaronder maar niet beperkt tot de uitvoering van Diensten, tot de exclusieve eigendom van Security5 of haar licentiegevers.

13.2 Geen enkele bepaling in de Overeenkomst zal kunnen worden opgevat als zijnde een volledige of gedeeltelijke overdracht van deze Intellectuele Eigendomsrechten aan de Klant.

13.3 Het is de Klant niet toegestaan enige aanduiding(en) van de Intellectuele Eigendomsrechten van Security5 te wijzigen, te verwijderen of onherkenbaar te maken.

13.4 Het is de Klant niet toegestaan enig merk, ontwerp of domeinnaam van Security5 of een daarmee overeenstemmend teken te gebruiken of te registeren in enig land, waar ook ter wereld.

13.5 De Klant garandeert dat hij gerechtigd is eventuele (hardware- of software)producten, diensten, Creaties, software en/of gegevens van derden die hij op enigerlei wijze gebruikt in het kader van de Diensten, te gebruiken en/of te bewaren (bv. als licentiehouder of titularis van de erop betrekking hebbende Intellectuele Eigendomsrechten). Security5 is hiervoor op geen enkele wijze aansprakelijk.

13.6 Onverminderd artikel 13.1 hierboven en onder voorbehoud van integrale betaling door de Klant aan Security5 van alle vergoedingen krachtens de Overeenkomst, verleent Security5 aan de Klant, die aanvaardt, een niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-(sub)licentieerbare licentie om van de Creaties die worden beschermd door Intellectuele Eigendomsrechten van Security5, gebruik te maken in het kader van zijn economische activiteiten. Voormelde licentie geldt uitsluitend voor gebruik van de betreffende Creatie(s) door de Klant zelf en, indien er in het kader van een Dienst meerdere Creaties tot stand gebracht werden door Security5, enkel voor de door de Klant gekozen Creatie.

14 Niet-afwerving

14.1. De Klant gaat akkoord niet actief de Medewerkers van Dienstverlener, die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij het verlenen van de Diensten, te benaderen met het oog het engageren ervan, en dit vanaf het begin van uitvoering van de Diensten tot twaalf (12) maanden na de einddatum van de Diensten en/of beëindiging van de Overeenkomst naargelang welk van beide het laatste valt, behalve indien beide Partijen schriftelijk anders overeenkomen.

14.2. Indien de Klant een Medewerker van de Dienstverlener contracteert, aanwerft of gebruik maakt van de diensten van deze Medewerker(s), in dienstverband en/of op zelfstandige basis en/of via een vennootschap, dan zal de Klant een bedrag betalen aan de Dienstverlener dat het equivalent is van 100 keer de dagvergoeding zoals bepaald in de Specifieke Voorwaarden. Zulke som zal te betalen zijn op de datum waarop de Medewerker voor het eerst geëngageerd werd of van zijn diensten gebruikt gemaakt werd.

14.3. De Klant verbindt er zich toe om de verbintenissen uit artikel 14.1 en 14.2 van deze Algemene Voorwaarden op te leggen aan de derde partijen waarmee hij samenwerkt en/of contracteert. De Klant maakt zich sterk dat deze derde partijen geen van de Medewerkers van de Dienstverlener zal benaderen met het oog op het engageren of aanwerven van deze personen.


15 Algemene bepalingen
15.1 De Klant garandeert, voor zoveel als nodig bij sterkmaking, de bepalingen uit de Overeenkomst te doen respecteren door zijn vertegenwoordigers en aangestelden.

15.2 Partijen zijn zelfstandige ondernemingen en staan op geen enkele wijze in ondergeschikte band of in een gezagsrelatie tegenover elkaar. Elke Partij zal instaan voor het vervullen van alle formaliteiten en wettelijke verplichtingen, inzonderheid inzake sociale zekerheid en fiscaliteit, verbonden aan haar statuut als zelfstandige onderneming.

15.3 De Overeenkomst omvat het volledige akkoord van Partijen in verband met het voorwerp waarop zij betrekking heeft en vervangt alle vorige overeenkomsten, afspraken en besprekingen, zowel schriftelijke als mondelinge, tussen de Partijen, hun aangestelden en hun adviseurs. Bijlagen bij deze Overeenkomst maken er integraal deel van uit en vormen één geheel met de Overeenkomst.

15.4 De nietigheid, ongeldigheid of niet-uitvoerbaarheid van een of meerdere bepalingen van de Overeenkomst heeft op geen enkele wijze de nietigheid, ongeldigheid en/of niet-uitvoerbaarheid van de overige bepalingen van de Overeenkomst tot gevolg. In geval één van de bepalingen enige wettelijke beperking overschrijdt, zal de betreffende bepaling of het gedeelte ervan niet nietig zijn, maar worden partijen geacht te zijn overeengekomen dat deze bepaling of het strijdige gedeelte ervan wordt verminderd of beperkt tot het maximum dat is toegestaan onder het toepasselijke recht en zal elke bepaling of het gedeelte ervan die/dat deze limieten overschrijdt, van rechtswege worden aangepast of vervangen door een geldige clausule die zo dicht mogelijk aansluit bij de bedoeling van Partijen.

15.5 Partijen zijn niet gerechtigd om hun rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden, zonder de schriftelijke toestemming van de andere Partij.

15.6 Wijzigingen en toevoegingen aan huidige Overeenkomst zijn slechts geldig en verplichtend na schriftelijk akkoord met ondertekening door beide Partijen.

15.7 De Klant garandeert de bepalingen van de Overeenkomst te doen respecteren door zijn aangestelden en/of lasthebbers.

15.8 Kennisgevingen met betrekking tot deze Overeenkomst dienen per aangetekend schrijven te worden gericht aan de adressen van Partijen zoals in de aanhef van huidige Overeenkomst vermeld of naar de adressen die Partijen daarvoor, cfr. huidig artikel, aan de wederpartij ter kennis brengen. Van elke kennisgeving dient steeds een kopie per e-mail bezorgd te worden aan de laatst gekende e-mailadressen van de bestuurder(s) van de Partij aan wie de kennisgeving is gericht. Kennisgevingen worden geacht te zijn ontvangen uiterlijk drie kalenderdagen na verzending ervan (zoals mag blijken uit het door de postdiensten afgeleverde bewijs van aangetekende zending).

16 Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
16.1 De Overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgische recht.

16.2 Voor elk geschil dat tussen Security5 en de Klant zou kunnen ontstaan inzake het sluiten, de interpretatie, de uitvoering, de opschorting of de beëindiging van de Overeenkomst zijn enkel de rechtbanken van Gent, afdeling(en) Dendermonde, bevoegd of het Vredegerecht van Hamme.